in

Микола Швець: «Коли твориш ескіз, то, як музикант, шукаєш мелодію, поєднуєш її»

   Церква артистистів у Римі, за традицією, є місцем творчих зустрічей та спілкування митців усього світу, осередком теологічних роздумів та задоволення естетичних потреб. Щороку творцям тут пропонують тему, яку вони можуть втілити у мистецькі витвори та виставити їх у спеціально відведеній залі. У цьому році нею стала Мадонна з Нотр-даму ді Монтельйон (Франція), яка допомагає душам грішників у чистилищі досягти раю.

Тема чистилища обговорювалась теологами протягом багатьох століть. За догмою католицької церкви воно не є місцем страждань, у якому Бог карає грішників за минулі вчинки. Це місце, де християни зустрічаються з воскреслим Христом. Воно сповнене Божою любов’ю, і людина тут роздумує над своїми гріхами та спокутує їх.

Зокрема у грудні 2006 року 28 митців різних національностей, серед них й українець Микола Швець, мали нагоду створити ескіз статуї Мадонни у тилі і традиційної, і  сучасної іконографії. За проектом, який переможе на конкурсі, буде виготовлено скульптуру у подарунок французькій церкві.

На конкурс, серед інших, подав роботу український скульптор Микола Швець. Він створив ескіз скульптури Мадонни з дитям та ангелами, придатний для реалізації у дереві – улюбленому матеріалі автора.

Урочисте відкриття виставки-конкурсу сакрального мистецтва відбулося 28 жовтня за присутності Монсеньйора Мауро Плаченца та інших високопосадовців Ватикану.

«Ідея скульптури народжувалася довго, проте її графічне рішення склалося за один вечір, – розповів митець «Українській газеті». – Коли твориш ескіз, то, як музикант, шукаєш мелодію, відчуття, поєднуєш їх».

За словами Стефанії Севери, координатора виставки, у ескізі вгадуються давньоскіфські мотиви. Вертикальним, готичним є і характер орнаментики.

Широкий покров на голові Богоматері утворює нішу. На одязі зауважуємо мотиви українського орнаменту, а Святе Дитя стоїть на умовній пілці, в якій в давнину українські матері ходили з дітьми у поле.

Мадонна йде назустріч глядачеві, летить, як Ніка Самофракійська. На тлі її постаті компонується фігура малого Ісуса, який розведеними руками утворює умовний хрест. Ще більше надають динаміки та посилюють враження хрестоподібної композиції скульптури фігури ангелів, що підтримують руки Святого Дитяти.

Центральна фігура Мадонни із маленьким Христом нагадує готичні форми, поєднані із елементами національного українського декору.

На плінті зображена восьмикутна зірка Мадонни, яка традиційно застосовується у зображеннях Богоматері».

Наше досьє

Микола Швець закінчив Яворівське художнє училище художньої різьби по дереву та Академію мистецтв у Льові. Деякий час працював учбовим майстром на кафедрі інтер’єру у цій академії.

З 1982 по 1991 роки керував художньою майстернею  у Ноябрьську (Росія), виконав велику кількість інтер’єрів із обов’язковим включенням декоративних панно з дерева. Автор монументальної скульптури солдату-переможцю Другої світової війни у центрі міста.

Після повернення в Україну виготовив численні дерев’яні скульптури, іконостаси та вівтарі, реставрував церкви, зокрема,  П’ятницьку церкву XII століття у Чернігові. З 1999 року живе в Італії та займається реставрацією віиробів з дерева. Автор багатьох скульптур, розміщених в італійських церквах, а також статуї карабінера в строї XVIII століття у музеї Рісорджіменто у Римі. Автор медалі, присвяченої 5-й  річниці візиту Папи Івана Павла ІІ в Україну, нещодавно подарованої Папі Венедикту XVI та Президенту України.
 

Маріанна Сороневич

Українські засоби масової інформації в Італії

Знайома незнайомка